вівторок, 24 березня 2020 р.

ГРИБИ І БАКТЕРІЇ


Урок розроблено за новою програмою у відповідності до підручника Ярошенко О.Г., Бойко В.М. Природознавство. Підручник для 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Видавництво «Світоч», 2013. – 240с.

Тема: Гриби і бактерії.

Мета уроку:
·       ознайомити учнів з особливостями будови і процесами життєдіяльності грибів і бактерій, з найбільш небезпечними бактеріями – збудниками хвороб людини, їстівними і отруйними грибами;
·       розвивати логічне мислення учнів, вміння розрізняти види грибів та порівнювати їх;
·       виховувати бережливе ставлення до живих організмів, прагнення досліджувати навколишній світ.
Обладнання і матеріали:
·       мультимедійна презентація до теми уроку;
·       роздавальний дидактичний матеріал;
·       муляжі грибів.

Хід уроку

І. Організаційний момент
ІІ. Початок уроку
Розгадування філвордів
Знайти назви рослин і тварин.
Р
О
Л
А
С
А
Р
З
У
Б
Я
М
А
М
А
Н
Д
Д
О
Р
Н
А
Ш
К
А
Ь
Ц
О
Р
К
У
Л
Б
Я
Х
Х
Є
П
О
И
А
Ж
Л
Е
О
А
А
З
Ж
Н
Б
А
Е
Л
В
Р
К
А
Р
О
Д
А
К
Я
Щ
І
Р
Ц
И
Г
Я
З
О
К
М
Т
І
В
О
К
Т
У
Б
Х
О
Х
Л
Е
Р
А
Е
Л
Г
О
Р
І
Н
А
Т
Ш
Відповіді: Ромашка, яблуня, каштан, горіх, бузок, горицвіт, мох, подорожник,
саламандра, дятел, жаба, орел, лелека, ящірка, зубр, ховрах, заєць.

Вправа «Крок за кроком»
Учень крокує по класу і на кожний крок повинен назвати відомі йому:
-         Дерева і кущі;
-         Трави;
-         Фрукти і овочі;
-         Риби;
-         Птахи;
-         Звірі тощо.


ІІІ. Основна частина уроку
3.1 Мотивація та актуалізація
Прийом «Асоціативний кущ»
Вчитель просить висловити свої асоціації на слова «гриб» і «бактерія».
Після обговорення вчитель оголошує тему і мету уроку.

3.2 Вивчення нового матеріалу
Вправа «Малюємо гриб»
Вчитель разом з дітьми малює схему будови шапинкового гриба і підписує складові його будови.

Складання схеми «Різноманітність грибів»
На основі розповіді вчителя з демонстрацією малюнків, муляжів і фотографій учні складають схему.

Вправа «Впізнай мене»
Вчитель демонструє фотографії найбільш поширених у своїй місцевості видів грибів, просить учнів назвати їх і розказати, що їм про них відомо.

Вправа «Активне слухання»
Перед початком розповіді вчитель просить учнів зосередитись. Потім на дошці записуються питання, відповідь на які повинні дати учні, коли вчитель завершить свою розповідь:
·       Де живуть бактерії?
·       Чим живляться бактерії?
·       Як дихають бактерії?
·       Як переносять бактерії нагрівання і заморожування?
·       Чим небезпечні бактерії?
Розповідь можна повторити двічі, або замінити на дворазове читання.
Текст
Живуть бактерії всюди. Мешкають у роті, носі, кишечнику всіх живих істот, включаючи людину. Інші живуть в опалому листі, мертвих деревах, останках загиблих тварин і кістяках. Бактерії живуть в прісній і солоній воді, молоці та більшості продуктів харчування. Вони є в пилу, ґрунті, стічних водах. Тих, що живляться готовими органічними  речовинами  відмерлих  організмів  або  їхніх  частин, називають  бактеріями гниття.  Інші  бактерії  здатні  утворювати органічні речовини, використовуючи сонячне світло. Бактерії дихають, але не всім бактеріям потрібен кисень. Деякі бактерії використовують як їжу такі речовини, як газоподібний водень, азот, залізо, парафін. Інші бактерії виробляють кислоти або гази, отруйні для людини. Хоча більшість бактерій гинуть за дуже високих температур, деякі живуть і в жарких середовищах. Заморожування може призупинити ріст бактерій, але не вб’є їх повністю. Вони просто будуть неактивні деякий час. Виявлені бактерії в замерзлих покладах, яким мільйони років. Ці бактерії під час їхнього дослідження ожили.

Розповідь вчителя про значення бактерій в природі і житті людини (акцент на хвороботворні бактерії)

3.3 Закріплення знань
Вправа «Перехрестя»
Знайти відповідність між терміном та його визначенням
1.    Прокаріоти
A.  Організми, в клітинах яких може бути від одного до сотень ядер
2.    Еукаріоти
B.   Одноклітинні організми, позбавлені ядра
3.    Рослини
C.   Нитчасті гриби, які псують продукти харчування
4.    Бактерії
D.  Організми, в клітинах яких міститься зелений пігмент хлорофіл
5.    Гриби
E.   Шапинковий гриб, який людина вживає в їжу
6.    Тварини
F.    Організми, в клітинах яких відсутнє ядро
7.    Іржастий гриб
G.  Складне захворювання людини, що спричиняють паразитичні бактерії
8.    Печериця
H.  Організми, клітини яких не мають щільної оболонки
9.    Дріжджі
I.      Бактерії, що розкладають органічні рештки до мінеральних речовин
10.                       Цвіль
J.     Організми, в клітинах яких наявне ядро
11.                       Кефір
K.  Гриб, який паразитує на злакових культурах.
12.                       Ангіна
L.    Продукт харчування людини, який утворюється внаслідок діяльності кисломолочних бактерій
13.                       Бактерії гниття
M. Одноклітинні гриби, які живляться цукром

IV. Завершення уроку (рефлексія)
Вправа «Обмін проблемами». Учні працюють в групах.
Протягом хвилини кожна група повинна визначити проблему, яка виникла у них під час вивчення матеріалу уроку. Групи обмінюються листочками по колу і мають вирішити їх (час обмежений). Після вирішення проблеми, група доповідає попередній. Якщо вирішення проблеми немає, то її розв’язок стає домашнім завданням.

Домашнє завдання: опрацювати §40, провести дослід з дріжджами (с.172).




Використані джерела:

1.    Буяло Т.Є., Васютіна Т.М. Уроки природознавства. 5 клас. Посібник для вчителя. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2013. – 276с.

2.    Гин А. Приемы педагогической техники: Свобода выбора. Открытость. Деятельность. Обратная связь. Идеальность: Пособие для учителя. – М.: Вита-Пресс, 2002. – 88с.

3.    Ґрунт, його значення, утворення ґрунту. Як утворюється грунт, властивості ґрунту, догляд за ґрунтом // http://narodna-osvita.com.ua/712-runt-yogo-znachennya-utvorennya-runtu-yak-utvoryuyetsya-grunt-vlastivost-gruntu-doglyad-za-gruntom.html 

4.    Ковтонюк Л.В. Усі уроки природознавства. 5 клас. – Х.: Вид. група «Основа», 2013.

5.    Крамаренко С.Г. Інтерактивні техніки навчання як засіб розвитку творчого потенціалу учнів // Відкритий урок. – 2002. - №5/6.

6.    Лебідь Ю.О. Дидактичні матеріали. Біологія. 6 клас// http://teacherjournal.in.ua/attachments/article/493    
7.    Летние школы НооГен: образовательный экстрим. - М.: Эврика, 2005.
8.    Пересунько Т.М. Організаційний момент на уроці української мови та літератури: теорія, практика, інновації //  http://osvita.ua/doc/files/news/62/6295/Org_moment.doc
9.    Про гриби нічого не знаєш – що ж у лісі ти шукаєш? // www.static.klasnaocinka.com.ua/uploads/editor/2617/132546/sitepage 
10.                       Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні  технології навчання: Наук. метод. посібн.  - К.: Видавництво А.С.К., 2004. – 192с.
11.                       Пометун О.І. Енциклопедія інтерактивного навчання. – К., 2007, - 144с.
12.                       Пять земель императора Мин // http://umeda.ru/five_land
13.                       Садкіна В.І. 101 цікава педагогічна ідея. Як зробити урок. – Х.: Вид. група «Основа», 2008. – 88с.
14.                       Технології розвитку критичного мислення учнів / Кроуфорд А. та ін.. – К., Вид-во «Плеяди», 2006. – 220с.
15.                       Фотографії та інформація з різноманітних Інтернет-джерел.
16.                       http://oipopp.ed-sp.net/public/oipopp/repository/dcr/8246_1_0.ppt 
17.                       http://uchitelska.at.ua/publ/serednja_shkola/prirodoznavstvo_5_klas/
18.                       http://8next.com/pr/3270-pr_51.html


Немає коментарів:

Дописати коментар